VPS henkilöstöpalvelun historia
Lankapuhelimella tavoittelusta digimaailman kiihkeään sykkeeseen
Henkilöstövuokrausyritys VPS Henkilöstöpalvelu on yksi Suomen vanhimpia toimijoita alallaan.
Punkaharjulla syntynyt ja sittemmin helsinkiläistynyt Veli-Pekka Suomalainen oli noin 40-vuotias, kun hän perusti VPS:n vuonna 1987. Kirjainlyhenne on yhdistelmä Suomalaisen nimikirjaimista sekä sanoista Valitsemme Parhaat Sinulle.
Taloushallinnon tehtävissä eri yrityksissä työskennellyt Suomalainen näki tilaisuutensa tulleen, kun rakennusalalla ryhdyttiin omistusten uudelleenjärjestelyihin. Oli oikea aika hypätä pois kyydistä.
Esimiestehtävissä työskennellessään Suomalainen oli tekemisissä henkilöstöpalveluyritysten kanssa.
”Tiesin, että vuokratyövoima on tulevaisuutta ja palveluille löytyy kysyntää”, Suomalainen kertoo haastattelussa vuonna 2019.
Hänelle yrittäjäksi ryhtyminen tuntui luontevalta. Se tuli tavallaan äidinmaidosta. Vanhemmat olivat yrittäjiä, samoin sisarukset.
VPS houkutteli haastatteluun porkkanalla
1980-luvun lopulla Suomessa elettiin nousukauden aikaa. VPS perustettiin 17. syyskuuta 1987, mutta lupabyrokratian takia toiminta alkoi virallisesti vasta tammikuussa 1988.
Sattumoisin Suomalainen perusti VPS:n täsmälleen samana päivänä kuin kauppaneuvos, kondiittori Karl Fazer oman yrityksensä lähes sata vuotta aiemmin vuonna 1891.
Alkuvuosina VPS postitti markkinointikirjeitä yrityksiin. Toimiston väki seurasi tarkoin Helsingin Sanomien keskiviikkoisin ja sunnuntaisin julkaistuja työpaikkailmoitussivuja ja valitsi kohderyhmät, joita lähestyä.
Myös VPS ilmoitti Helsingin Sanomissa, vaikka ilmoitukset olivat kalliita. Ne toivat näkyvyyttä ja tekivät yritystä tunnetuksi.
Alkuun VPS käytti myös omaa ”porkkanaa”, jolla houkuteltiin ihmisiä haastatteluun: kaikkien kuukauden aikana haastattelussa käyneiden kesken arvottiin etelänmatka.
Toiminnan alkuvuosina ihmiset eivät omistaneet kännyköitä, vaan potentiaalisia työntekijöitä oli tavoiteltava lankapuhelimella. Aina heitä ei saanut kiinni silloin kuin olisi pitänyt.
”Saattoi käydä niin, että henkilö kävi meillä työhaastattelussa, ja hyvin pian sen jälkeen tuli auki juuri hänelle sopiva paikka, mutta tavoitimme hänet vasta seuraavana päivänä.”
90-luvun alun lama hyydytti kasvun
Vuokratyöntekijöistä oli 1980-luvun lopussa kova kysyntä. Toiminnan alkuvuosina VPS välitti lähinnä toimihenkilöitä, kuten kassanhoitajia, konekirjoittajia, puhelunvälittäjiä ja teleksinhoitajia. Pian mukaan tulivat myös rakennusteollisuuden työntekijät.
Syksyllä 1991 työvoiman kysyntä loppui kuin seinään, kun Suomeen iski vaikea lama. Moni alalla toimiva yritys meni nurin.
VPS oli toiminut toimintansa alkuvuodet järkevästi ja kerryttänyt voitoista puskuria. Sen ja henkilöstömenojen pienentämisen turvin yritys selvisi viitisen vuotta kestäneiden vaikeiden lamavuosien yli.
Suomalainen sai huokaista helpotuksesta vuonna 1996, kun palveluiden kysyntä alkoi kasvaa. Kasvu lähti alkuun logistiikka-, rakennus- ja teollisuusaloilta. Matkapuhelinyhtiö Nokian tuloillaan ollut menestys näkyi taloushallinnon ja logistiikan työntekijöiden nousseena kysyntänä.
Osa VPS:n asiakkaista oli siirtänyt toimintaa maakuntiin, ja myös VPS:n piti laajentaa toimintaansa. Aluksi toimipisteet perustettiin Lahteen ja Turkuun ja sittemmin peräti 18 paikkakunnalle.
”Jalat puoli metriä ilmassa”
2000-luvulla VPS:llä meni lujaa. Yrityksen kustannukset eivät vielä olleet kovin isot, ja Suomi eli noususuhdanteessa.
”Silloin jalat olivat kokoajan puoli metriä ilmassa. Tuntui, että jopa maailmanvalloitus olisi mahdollista”, Suomalainen kuvailee tuon ajan tunnelmia.
Ulkomaille VPS laajensi vuonna 2000. Ratkaisuun kannusti erityisesti teollisuusalojen työvoimapula.
VPS perusti ensimmäisen tytäryhtiön Tukholmaan. Sen jälkeen toimisto perustettiin Tallinnaan. Alun perin tarkoitus oli palvella Viron pääkaupungissa toimivien suomalaisyritysten tarpeita. Sittemmin Tallinnan-yhtiöstä on välitetty työvoimaa myös Suomeen.
Vuosien varrella VPS:llä on ollut toimistot Viron Tallinnan ja Ruotsin Tukholman lisäksi Venäjän Pietarissa, Unkarin Budapestissä ja Puolan Varsovassa.
Syksyllä 2008 taivaalle alkoi kasaantua tummia pilviä. Iski maailmanlaajuinen talouden laskusuhdanne. Huonot uutiset maailmalta vaikuttivat niin, että yritykset myös Suomessa ryhtyivät varovaisiksi.
Myös VPS supisti toimipisteverkostoaan. 2010-luvun lopussa yrityksellä on Suomessa kahdeksan toimipistettä: Helsingissä, Iisalmessa, Kuopiossa, Oulussa, Salossa, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Lisäksi VPS toimii Tallinnassa.
VPS selvisi uuden laskusuhdanteen läpi samoin opein kuin parikymmentä vuotta aiemmin: sopeuttamalla ja hyvien vuosien aikana taseeseen kertyneen puskurin turvin.
”On kunnia-asia maksaa palkat aina ajallaan”
Vaikka moni asia on toisin kuin VPS:n perustamisen aikaan 1980-luvun lopussa, useat seikat ovat säilyneet ennallaan.
Esimerkiksi kohtaamisongelma eli työvoiman tarjonnan ja kysynnän kohtaaminen on alalla aina haaste. Ala on suhdanneherkkä: kun yrityksillä on iso tarve työntekijöille, heistä on usein pulaa, ja kun kysyntä on pientä, tekijöistä on ylitarjontaa.
Myös VPS:n arvot ovat pysyneet samoina: rehellinen, reilu ja joustava toiminta sekä luotettavuus. VPS noudattaa lakeja ja työehtosopimuksia kirjaimellisesti.
”Yhtiömme on vakavarainen, ja meille on kunnia-asia, että palkat maksetaan aina ajallaan.”
VPS:n rehtiydestä kielii sekin, että yritys on Suomen vanhimpia alallaan.
VPS tukee urheilijoiden matkaa huipulle
Veli-Pekka Suomalaiselle urheilu on lähellä sydäntä. VPS onkin vuosien varrella tukenut useita yksilö- ja joukkuelajiurheilijoita sekä joukkueita.
Heistä parhaiten kansainvälisillä kentillä on, ainakin toistaiseksi, menestynyt Heli Kruger (o.s. Koivula), joka voitti kolmiloikan EM-hopeaa Münchenissä vuonna 2002.
VPS:n ”talliin” ovat vuosien varrella kuuluneet muun muassa myös juoksijat Johanna Manninen, Sari Keskitalo, Stefan Koivikko ja Niclas Sandells sekä korkeushyppääjä Heikki Taneli. Seuroista VPS on tukenut esimerkiksi HJK:ta, VPS:ää ja Jokereita.
”Moni urheilija maksaa ison osan leiritys- ja muistakin menoista omasta pussistaan. Sponsoroinnilla haluamme auttaa kykyjen matkaa maailman huipulle. Toki se tarjoaa yritykselle myös näkyvyyttä”, Suomalainen sanoo.